Skip to main content

nrcDoor Raymond van den Boogaard | 16 maart 2015

Dat de Woerdense gemeenteraad nu zijn goedkeuring dreigt te geven aan het herinrichten en autoluw maken van de Rijnstraat, lijkt enigszins een tegenslag voor het Rijngracht Comité. Dat bepleit namelijk om van de Rijnstraat weer de Rijngracht te maken, zoals dat voor 1960 is geweest. „We zetten nu in op 2022, als Woerden zijn 650-jarig bestaan viert", zegt Dominique Topper (47) opgewekt, een van de leden van het comité. Het dringt erop aan dat bij de herinrichting materialen worden toegepast die hergebruikt kunnen worden als in de toekomst de gracht opengaat. Het college van B en W meent dat er de komende jaren sowieso geen geld is voor een gracht, die het comité begroot op ongeveer
In het onlangs tot hip Stadshotel verbouwde Arsenaal van Woerden spreken comitéleden Topper en Wilbert Coenen (36), beiden werkzaam in het bedrijfsleven, met groot enthousiasme over hun plan. Op hun website kun je nalezen dat alles is onderzocht, doorgerekend, beargumenteerd. Nu is de Rijnstraat nog een betrekkelijk saaie straat van dorpse allure, met weinig bezienswaardige panden en veel zelfstandige winkels. Die hebben het moeilijk, in deze tijd van crisis en concurrentie op internet.
Stagnatie verdwijnt voor dynamiek als er straks weer water stroomt, betogen de comitéleden aanstekelijk. Leegstaande winkelpanden worden voorkomen, de straat hervindt deels een woonfunctie, bootjes door de gracht en terrasjes langs de kant scheppen een speelse, aantrekkelijke ambiance. „Een stad moet bezoekers trekken door een belevenis te bieden", zegt Topper. „Je wilt niet alleen nieuwe schoenen kopen, maar ook naar het café en, wie weet, je nog laten botoxen. Stilstand is achteruitgang", betoogt Coenen.

Als je van de Rijnstraat weer een gracht maakt, komt Woerden tot bloei

Het is eerder vertoond, weten ze: in Zaandam en Breda zijn oude stadskernen door infrastructurele maatregelen tot leven gewekt. Er zijn zelfs Europese subsidies voor. Er moeten sponsors worden gevonden, en denk eens aan crowdfunding. Het graven van de gracht is het begin. „Het wordt pas echt mooi als er in de panden weer geïnvesteerd gaat worden."
„De hoofdstad van het Groene Hart", zoals Woerden (50.000 inwoners) zichzelf noemt, kan tot nieuwe bloei komen. Voor het heropenen van de ooit als een stinkende ergernis gedempte gracht zijn ook historische argumenten: hier liep de grens van het Romeinse Rijk, de Limes, die de loop van de Oude Rijn volgde. De Rijnstraat in Woerden is nu de enige plek waar dit historische tracé is onderbroken.
Op deze doordeweekse middag maakt de Rijnstraat bepaald een uitgestorven indruk. De winkeliers lijken het grachtenplan voorshands zonder geestdrift te begroeten. „Voor mij is het het beste als de klant voor de deur de auto kwijt kan", zegt de mevrouw van groenteman de Goudreinet. Sigarenwinkel De Vischbrug vreest dat anderhalf jaar graven voor de deur hem economisch de das zal omdoen. „Zo'n beekje , wat hebben we daaraan", meent La Bella Moda. Speelgoedwinkel Blik op Hout lijkt het verspilling van gemeenschapsgeld: „Laten ze daar oude mensen hun rollator van geven."

Een versie van dit artikel verscheen op maandag 16 maart 2015 in NRC Handelsblad.
Op dit artikel rust auteursrecht van NRC Media BV, respectievelijk van de oorspronkelijke auteur.