Bezoek blijft weg uit centrum

Bezoek blijft weg uit Woerden (bron: AD Groene Hart)

Of het tegenvallende winkelbezoek in het Woerdense stadscentrum een rechtstreeks gevolg is van het gewijzigde parkeerbeleid? Nee, dat heeft meerdere oorzaken, stelt wethouder Bob Duindam. Lees het hele artikel hier.

Woerden werelderfgoedstatus?

Woerden - 21 januari 2014 | Wat een mooi nieuws in Woerden Dichtbij vandaag! Nog meer kans op deze status maken we natuurlijk door een reconstructie van de Rijnstraat en op deze wijze kunnen we de Limes pas echt zichtbaar maken in Woerden de stad van de Romeinse geschiedenis!. Cultuurhistorie is winst!

Dit nieuws staat vandaag op Woerden Dichtbij:

WOERDEN - Het college van B&W streeft naar plaatsing van de Romeinse limes op de Werelderfgoedlijst. Op 14 januari besloot het college over te gaan tot ondertekening van een intentieverklaring. De verklaring zal worden getekend door de minister, de gedeputeerden van de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland en de verantwoordelijke wethouders van de 26 gemeentes langs de Limes.

Lees meer op Woerden Dichtbij

De fysieke en digitale winkel versmelten

Dit artikel is verschenen in de nrc.next van dinsdag 11 februari 2014 op pagina 6 ENZO VAN STEENBERGEN
UTRECHT. (Verslaggever)

Onderzoek
Experts waarschuwen vandaag in een rapport dat 20 tot 30 procent van de winkelruimte moet verdwijnen //Alleen zo blijft het winkelaanbod gezond // Zet liever eens een container met kleding op het strand 

Utrecht. Gesloten winkels, producten niet op voorraad of überhaupt niet verkrijgbaar? Over zes jaar zou het niet meer hoeven. Je kunt dan shoppen via een digitale winkelruit en een touchscreen. Een digitale passpiegel toont de kleding aan je lichaam, in de juiste maat. Snel boodschappen doen? Scan op het treinstation producten in de digitale supermarkt, die je op het volgende station kunt ophalen of die worden thuisbezorgd.

Het zijn toekomstbeelden uit het vandaag te verschijnen rapport De nieuwe winkelstraat van InRetail, de brancheorganisatie voor non-food winkeliers, en de Nederlandse Raad voor Winkelcentra. „Service en beleving worden onderscheidende fenomenen", zo staat in dit onderzoek naar de toekomst van winkelgebieden in Nederland. Dertig experts werkten mee aan het rapport, onder wie winkeliers, beleggers, vastgoedondernemers, cultuurexperts en ambtenaren. Het rapport is onderdeel van het onderzoek Shopping2020, waarin 460 experts de toekomst van winkelen in Nederland schetsen.

Bouwen voor leegstand
Fysieke en digitale winkels zullen over een paar jaar geen verschillende grootheden meer zijn, maar zijn versmolten, zeggen de experts. Gemeenten moeten dus hun winkelcentra verkleinen om straten vol dichtgetimmerde panden te voorkomen. Nu al is de achteruitgang in winkelgebieden te merken: „Toenemende leegstand en uniformiteit bepaalt steeds meer de (on)aantrekkelijkheid van winkelstraten."

Lees meer

Watertoerisme zet Woerden op de kaart

Wethouder Bob Duindam van recreatie en toerisme: 'Waterrecreatie staat bij ons hoog op de agenda. Varen in een bootje over de Singel van Woerden, de Grecht en de Oude Rijn geeft een prachtig gevoel van rust en ruimte. Met aansluiting op het sloepennetwerk maken we het gebied voor waterrecreatie meer toegankelijk. Zo zetten we Woerden, hoofdstad van het Groene Hart, ook op het gebied van watertoerisme op de kaart.' Lees hier het hele artikel:Watertoerisme_zet_Woerden_op_de_kaart.html

Parkeerruimte helpt winkelier niet

Bron: Trouw 31-05-2014/NU.nl - Het aantal parkeerplaatsen of de hoogte van het parkeertarief heeft niet of nauwelijks invloed op de omzet van winkeliers. Dat blijkt uit een groot onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam, schrijft dagblad Trouw zaterdag jl. (redactie: 1-6-2014).

"Gemeenten hebben de neiging om mee te gaan in de wens van winkeliers voor meer, goedkoop en dichtbij parkeren, maar het slaat eigenlijk nergens op", zegt onderzoeker Giuliano Mingardo tegen de krant.
Hij spreekt van een "hardnekkig Hollands misverstand". De wetenschapper koppelde gegevens over het winkelgedrag van zeventigduizend Nederlanders aan informatie over parkeren in de gebieden die ze hadden bezocht. 

Hij vond geen enkel verband tussen hoeveel ze kochten, het parkeertarief en de parkeergelegenheid. Dat gold zowel voor kleine als grote winkelgebieden.

Lees meer

De stad die voetgangers verwent, loopt binnen

DORIEN PELS − 04/06/14 - TROUW
Aandacht voor wandelaars leidt in winkelgebied tot meer omzet. 'Ondernemers denken ten onrechte dat parkeerplekken het hoogste goed zijn.'
De stad die goed voor haar voetgangers zorgt, verdient dat dubbel en dwars terug. Dat besef dringt door in alle wereldsteden en nu ook langzaam in Nederland. "Fietsers zaten altijd al in de plannen van Nederlandse steden, op dat gebied zijn we internationaal een voorbeeld. Maar wandelaars zijn nog heel vaak niet in de plannen opgenomen", zegt Ineke Spapé, lector verkeer en stedenbouw aan de Bredase hogeschool NHTV.

Daar komt nu verandering in. Een groep experts, onder wie Spapé, maakt zich er hard voor. In opdracht van verkeerskennisinstituut Crow verzamelde de groep allerhande feiten om de voetgangerszaak te bepleiten. Het motto: 'Lopen loont'. Een winkelstraat waar is nagedacht over de breedte van de stoepen, de looproutes en de verlichting is nagedacht, heeft maar liefst 20 tot 40 procent meer omzet voor winkeliers.

Lees meer

Bouw van de winkels gaat maar door

25-06-2014 | Bron AD Groene Hart | Aantal onverhuurde zaken sinds 2010 met 50% toegenomen!

Dit blijkt uit een onderzoeksrapport dan Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) publiceerde op 24 juni jl. Ze zijn een bekend gezicht de binnensteden van Nederland. Volgens Cor Molenaar, hoogleraar E-marketing, is het een structureel probleem "De belangen van gemeenten, ondernemers en projectontwikkelaars staan centraal. en dat terwijl juist de belangen, wensen en motieven van de klant voorop zouden moeten staan. Winkels neerzetten op basis van groei- en krimpverwachtingen, daar red je het niet meer mee, Gemeentes moeten het voor ondernemers aantrekkelijk maken om leegstand op te vullen. Die ondernemers moeten het dan weer aantrekkelijk maken voor de klant om terug te komen.

Molenaar: "Ook al is het crisis, het is niet zo dat de mensen ook een derde minder zijn gaan kopen. Als je goed op de koopmotieven van de klanten inspeelt kun je ze gewoon aan je gemeente blijven binden. Maar dan heb je wel een omslag nodig. De retailsector zit op dit moment gewoon structureel fout." 

Lees hier het hele artikel

De zomerperiode indicatief voor veranderingen in de retail!

De zomerperiode was toch nog spectaculair voor de retail!

Prof Dr C.N.A. Molenaar - 10 augustus 2014

Tijdens de vakantieperiode is het komkommertijd voor de media, waardoor kleine ontwikkelingen groot worden uitgemeten. De laatste weken kwam de retail volop in het nieuws door de aankondigen van uitbreidingen van outlet centra en de problemen van winkelbedrijven. Rosada wil met 50% uitbreiden, Batavia stad verdubbelen, Zevenaar wil een groot outletpark bouwen net buiten de bebouwde kom en Halfweg en Bleizo sluimeren ook weer. V&D en Hema voerden directie wisselingen door na teleurstellende resultaten. Het is erg onrustig in de detailhandel, maar het blijft toch gaan om kooplustige klanten, die bepalen de toekomst.

(De binnensteden zullen transformeren tot centra met leuke, kleine en vaak ambachtelijke winkels. Geweldig om in rond te neuzen. Winkelgedrag gecombineerd met terrasjes, horeca, cultuur en vermaak.
Eigenlijk zoals het vroeger was, maar een beetje sturing is daar wel voor nodig!)

Lees meer

Minister Kamp schiet winkeliers te hulp

parool-10-okt-201410-okt-2014 In het Parool een uiterst interessant artikel over staatssteun aan de kwakkelende retailsector. Met ook een paar interessante beschouwingen erbij. 

AD 16 januari 2014

Bron: AD 16 januari 2014

De oude Rijn weer door de binnenstad is volgens de studenten Rick de Lngen (Woerdenaar)  en Stefan van Meurs (uit Linschoten) in hun scriptie niet het geval. Volgens deze hogeschoolstudenten is er meer nodig om van Woerden een aantrekkelijkere winkelstad te maken. Voor hun proefscriptie onderzochten zij wat het terugbrengen van oude wateren betekent voor de waarde van vastgoed in historische winkelsteden. 
"In heel Nederland zie je dat winkels het zwaar hebben en elkaar beconcurreren", vertelt Van Meurs. "
Omdat de winkelbehoefte van mensen verandert, is het belangrijk dat je je als winkelstad onderscheidt. Je moet van "place to buy" meer "place to be" worden door de beleving van het winkelen te vergroten. De Oude Rijn weer door de Rijnstraat te laten lopen zou een manier voor Woerden zijn om zich te onderscheiden. 

Het Rijngracht Comité is het met deze stelling geheel eens! Leest u het hele artikel hier.

Stilstand=leegstand

Bron: Woerden.tv

Als ik door de Voorstraat loop zie ik de afgelopen jaren telkens minder (winkelend) publiek. Meer wisselingen van winkels en af en toe leegstand zijn hiervan het gevolg. Deze trend is niet alleen in Woerden zichtbaar, maar is landelijk.

Vele deskundigen zien de virtualisering van de samenleving als één van de hoofdoorzaken. Naast de grote webwinkels springen ook kleinere webwinkels als paddenstoelen uit de grond. De snelheid, service en het gemak wordt door deze partijen tot in de puntjes gefaciliteerd. Zelfs de bezorgkosten worden vaak niet meer in rekening gebracht. De webwinkels hebben zich de afgelopen jaren goed gepositioneerd, mede door de immer grappige en goed getimede commercials. De consument is niet meer uit zijn stoel te krijgen. Het lijkt of deze sneltrein van virtualisering over de lokale middenstand heen dendert en de plaatselijke winkelier niet meer kan aanhaken. - hier de link naar het hele artikel

terrasrijngracht

boot-rijngracht

slee-rijngracht